Sover du også dårligt?

 Jeg gør. I perioder. I andre perioder sover jeg fantastisk. Søvn er klart noget, som jeg har talt rigtig meget med mine klienter om, og som er noget mange har en mening omkring, hvordan skal være. Hvis vi ikke sover godt om natten, er det så naturligt at tænke;  ”der må være noget galt med mig” ”jeg har for meget at se til i mit liv” ”jeg kan snart ikke klare min hverdag længere, hvis jeg ikke sover bedre” ”jeg må gøre noget

Men er det egentlig dig, der kan styre hvordan du sover? Nej vel. Det klarer livskraften for os, så hvorfor er det, at vi bekymrer os sådan om søvn. Og hjælper det egentlig at bekymre sig om noget, vi ingen kontrol har over?

Vi bekymrer os om søvn, ligesom vi bekymrer os om alt muligt andet, fordi vi lige nu i øjeblikket har svært ved at acceptere, at det er sådan, det er. Men hvad hvis vi i stedet for at gå på en trættende jagt efter de ´sunde søvnvaner´ (som der er skrevet adskillelige bøger omkring) blot konstaterede ”Okay jeg har sovet dårligt. Igen. Punktum” og så fortsætte med livet og hverdagen. Uden at tænke videre over det.

Jeg ved i dag, at der er ikke noget galt med mig eller mit liv, fordi jeg i en periode sover dårligt. Dårlig søvn siger heller ikke noget om, hvordan jeg klarer min hverdag – zombier arbejder faktisk fint om dagen. Det eneste, dårlig søvn fortæller mig, er, at jeg lige nu tænker rigtig meget over et eller andet dagen igennem, og at det er mit kærlige wake-up-call til at lade være.

Det gælder for søvn og alle mulige andre fysiske og mentale symptomer, at så snart vi tænker, at det ikke er normalt eller okay at have det sådan, så er det, at vi skaber en modstand mod at have det, som vi har det. Og det gør så, at vi uskyldigt kommer til at kæmpe en kamp, som vi på ingen måde har nogen kontrol over. Og desværre kan vi så komme til at forlænge kampen.

Men hvad nu hvis du næste gang, du sover dårligt (for det gør ALLE voksne mennesker i perioder), blot konstaterer, at du har sovet dårligt, at det er normalt og 100% okay?! På den måde kan du slette ´at have kontrol over søvn´ på din to do liste og i stedet blot fortsætte med dit liv.

Og NÅR vi accepterer at have det, som vi har det, at vores liv lige nu er som det er, så kommer der helt naturligt en fred og en indre godkendelse af, at ”det er okay” ind over. Og så vil livet (og søvnen) helt naturligt føles lettere.

At kæmpe imod noget naturligt eller ikke – kan sammenlignes med at stryge en hund med eller imod hårene.  Når jeg stryger mine to hunde med hårene, bliver de rolige og afslappede. Når jeg stryger dem imod hårene, bliver de urolige, vagtsomme, forstår ikke hvorfor jeg gør det på en måde, som ikke er rar for dem. Det er faktisk det samme, vi uskyldigt kommer til at gøre mod os selv.

”Det er okay at jeg sover dårligt om natten og helt normalt” = stryge med hårene.

”Det er ikke okay, at jeg sover dårligt om natten, og jeg må gøre noget for at løse det. Nu.” = stryge mod hårene.

Kan du se forskellen? Og det er jo ikke fordi, der sker noget med mine hundes pels, fordi jeg stryger dem imod hårenes retning, men det er nu bare rarere for dem, at jeg gør det modsatte. Ligesom det er for os. Sov godt. Eller ikke. Punktum.

Kærlig hilsen Kirja

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *